Samsung bugje en het gebrek aan transparantie bij tech giganten

Ergens op deze aardbol loopt een ingenieur rond die mij veel ergernis en tijd had kunnen besparen. Ik ben de laatste dagen op de sukkel met mijn GSM, terwijl het waarschijnlijk om een gekende bug gaat. Maar Samsung wil misschien liever niet dat u dat weet.

Een haperende GSM

Ik gebruik momenteel een Samsung Galaxy Alpha. Supertoestel. Maakt iPhone gebruikers jaloers. Alleen heeft hij sinds een paar weken een probleem: hij wordt soms ineens warm en verbruikt dan zijn volledige batterij op een paar uur tijd. Sinds kort ben ik er ook achter dat wanneer mijn GSM in die toestand is, dat ik dan onbereikbaar ben en ook mobiele data niet werkt.

alpha-2De laatste dagen heb ik het toestel volledig geherinstalleerd, testen gedaan en informatie opgezocht. Ik geloof dat het om een bug in de laatste update van het toestel gaat. Wanneer de LTE ontvangst slecht wordt, loopt de netwerkchip vast en kan de GSM de chip niet meer in 3G of 2G modus zetten. Ook de vliegtuigmodus helpt niet. Bij het activeren van de vliegtuigmodus blijft het icoontje half-groen, na het deactiveren detecteert de GSM geen netwerk meer. Enkel een volledige herstart van het toestel lost het probleem op en haalt de GSM uit deze vastgelopen toestand. Op XDA developers vond ik mensen met een gelijkaardig probleem. De kans dat het een bug betreft is dus zeer groot. Voor de liefhebbers heb ik enkele screenshots toegevoegd.

Screenshot_2015-10-05-20-11-45 Screenshot_2015-10-05-20-12-21 Screenshot_2015-10-05-20-13-17 Screenshot_2015-10-05-20-16-04 Screenshot_2015-10-05-20-19-27

De kost van geen transparantie

Als een simpele gebruiker zoals ik hierachter komt, dan mag je er zeker van zijn dat de ingenieur die de software geschreven heeft om de netwerkchip aan te sturen hier ook van op de hoogte is. Misschien staat de bug zelfs op zijn TO DO lijstje voor de volgende release. Misschien ook niet.

In een ideale wereld zou die Samsung ingenieur op Twitter zetten “Shit, inderdaad, er loopt iets fout met de switch van LTE naar 3G.” Dan moest ik, samen met een hoop andere gebruikers, geen uren verliezen met dit probleem uit te zoeken. Dan moesten de talloze helpdesks, twitter supports en garantiegevalbehandelaars niet nodeloos zeggen “Oh, dat is vreemd, we gaan dit proberen op te lossen”. Nee, je gaat dit niet oplossen. Enkel de ingenieur die de bug moet fixen kan dit oplossen. En daar ligt meteen het probleem.

Probleem met transparantie

Niet alle bugs worden opgelost. Kijk eens naar het helse tempo waarmee gebruikersgoederen als GSM’s op de markt komen en je zal snel beseffen dat er maar heel weinig bugs per toestel gefixt kunnen worden. Maar niet elke consument begrijpt dit. Wie net €500 betaald heeft, wil dat zijn toestel werkt. Punt.

Een betere wereld

Toch geloof ik dat er een gulden middenweg bestaat. Laat de marketingjongens gerust perfectie blijven claimen. Dat hoort zo en ik heb dat ook nodig om fier te kunnen zijn op mijn toestel.

Maar geef de technische mensen ook de boodschap dat ze 100% transparant moeten communiceren over alle fouten en features waar ze van op de hoogte zijn. Dit zal geen impact hebben op de grote massa, want die zijn niet in dit soort details geïnteresseerd. Ook de media zullen er na 1 of 2 keer genoeg van krijgen en enkel de zeer belangrijke incidenten (Volkswagengate, iemand?) eruit pikken. Tegelijk is deze transparantie de beste garantie om te zorgen dat problemen naar boven komen voor ze grote proporties aannemen.

Nee, de enige mensen die een Samsung ingenieur met zijn transparante tweets zou bereiken zijn mensen die deze tweets begrijpen en in de juiste context kunnen plaatsen. Dat zou ervoor zorgen dat ik me meer deel zou voelen van Samsung. En misschien geeft het me wel de kennis en reputatie om aan mijn niet-technische vrienden een Samsung S6 in plaats van een Alpha aan te raden, omdat daar minder gekende problemen mee zijn.

Empowerment to the tech people!

Al sinds we met MedeMerkers startten pleit ik voor meer autonomie voor uitvoerende mensen. Stuur op waarden en attitudes, laat zoveel mogelijk vrijheid op gedrag en uitvoering. Enkel zo krijg je een bedrijf wat dicht bij zijn klanten staat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s