Rijk worden met aandelen: online MeDirect rekening

Ooit, wie weet. Voorlopig heb ik enkel een online aandelenrekening bij MeDirect.be met €100 en wat Proximus aandelen erop. Bij deze een ervaringsbericht.

Rendement-bij-beleggenDe setup verliep vlotjes. Moderne website, geen gefoeter op verouderde en lange formulieren zoals je dat bij een traditionele bank wel eens kan tegenkomen. Vlot taalgebruik ook, bijvoorbeeld “t Is zover! We kunnen uw rekening openen.

Ik was een beetje ontgoocheld dat ik op een brief (jawel, per post) moet wachten. Ik vermoed dat dit een security-maatregel is. Maar een alternatief met EID lezer had ik leuker gevonden (al was het misschien meer werk geweest). Ik moest ook een bedrag overschrijving van mijn Belgische bankrekening naar de MeDirect rekening. Dit dient waarschijnlijk ook om mijn identiteit te controleren, want de Belgische grootbank heeft immers (door de overheid verplicht) fysiek in het bankkantoor mijn identiteitskaart gecontroleerd toen ik de rekening opende. Ik had liever het PayPal systeem gezien, waar PayPal €0,01 cent naar je bankrekening overschrijft en een code in de mededeling van de overschrijving toevoegt. Met die code kan je je dan in de website authenticeren. Maar goed, 2 dagen na mijn registratie was mijn rekening actief, dus best wel snel.

Het eerste probleem kwam ik al snel tegen. Als werknemer van Proximus kon ik aandelen aan een gunsttarief kopen. Ik koop die aandelen dus niet via MeDirect op de beurs, maar “krijg” die van Proximus via hun eigen aandelenrekening bij een grootbank. Blijkbaar moet een dergelijke transfer van aandelen door de ontvanger (ik dus) aanvaard worden. Bovendien was het een tijdskritisch proces, want het was de aandelenkoers van die dag die voor de transfer geldig was, dus het moest die dag gebeuren. Allemaal nieuw voor mij. Om een lang verhaal kort te maken: na enkele paniektelefoontjes tussen de bank, Proximus en mezelf werd het probleem door MeDirect opgelost. In plaats van de bevestiging per brief (wat nooit binnen de werkdag in orde kan komen) kon ik het gescande document per e-mail doorsturen. Het is de communicatie via Twitter die mij hier gered heeft, want ik had niet door dat MeDirect mij berichten stuurde via het interne berichtensysteem op de website. Ik heb de ervaring van KBC dat men hier veel reclame en welkomstberichten naartoe stuurt, dus was ik niet ingegaan op de notificatiemails. De reden dat het bericht niet in de e-mail zelf staat is, andermaal, security.

Het niveau van security ligt blijkbaar zeer hoog ,want ook het loginproces is nogal speciaal: gebruikersnaam, familienaam, wachtwoord, 2 cijfers uit je pincode aankruisen (keylogger preventie!) en 1 van de reeks verplichte securityvragen die je zelf niet kan kiezen (wat antwoord je op “Wat is de naam van uw eerste huisdier?” als je er nooit één had?). Zelfs dat huisdier is overigens hoofdlettergevoelig. Al deze gegevens passen in geen enkele paswoordmanager, dus wat doen we dan? Juist, opschrijven op een papiertje. Sorry, security experts. Dit systeem scoort misschien wel goed om liability by intrusion claims af te wenden, maar is allesbehalve gebruiksvriendelijk en waarschijnlijk allesbehalve veilig omdat je bijna verplicht bent om de gegevens te noteren. Zeker voor een systeem waar je (in mijn geval) hooguit één keer per jaar op zal inloggen.

De toepassing zelf? Die is leuk. Mooi overzicht van je rekeningen, transacties en aandelen erop. Je merkt wel dat het 2 platformen zijn die qua user interface in elkaar gedraaid zijn: een platform met je persoonsinformatie en informatie over je rekeningen en een tweede platform waarin je de inhoud van een gekozen beleggingsrekening kan zien. Het doet wat het moet doen en je kan orders plaatsen en de bewegingen in je portefeuille volgen, maar we zijn ver af van een “klanten die dit aandeel kochten, kochten ook…”. Het blijft werken in een banktoepassing. Geen spelelement, niets om het leuk te maken. Jammer. Ik denk dat ik er anders wel wat zou mee gaan experimenteren.

Ergens heb ik wel spijt dat ik Keytrade of BinckBank niet geprobeerd heb. Misschien zou ik dan wel met aandelen gaan ‘spelen’. Al moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben van de snelle persoonlijke service door MeDirect bij de (bijna) misgelopen transactie (door mijn onwetendheid).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s