Corporate innovatie en startups: de sandbox methode

NrIoGVorige week zat ik op Mobile World Congres in een panelgesprek over hoe startups met grote bedrijven (in ons geval telecom operatoren) kunnen samenwerken. Vaak zijn corporate innovatieprogramma’s een krampachtige manier om ook een beetje zoals een startup te proberen werken. Meestal lukt dat niet omdat de mensen en systemen in een groot bedrijf gedreven worden door angst: angst dat er iets fout gaat, angst voor een financiële flater, angst voor de aandeel en voor de bonus. Vandaar dat er zo veel vergaderd wordt: zijn we wel zeker dat we alles afgecheckt hebben? (met dank aan Rudy De Waele voor het inzicht). Een startup kent echter geen angst omdat ze niets te verliezen hebben. Wie als een startup wil innoveren moet in het onbekende durven springen. Face the fear, verlies de controle. Niet voor elk bedrijf is dat aanvaardbaar.

Corporations proberen dan ook vaak om met startups samen te werken in plaats van zelf de startup te willen spelen. Een slimme zet, vind ik. Als je echter als startup met een corporation in aanraking komt dan zal je merken dat men allerlei veiligheden rond jou wil uitbouwen: contractuele beperkingen, due diligence, escrow van je software, equity stake waarmee de founders buitengebonjourd kunnen worden indien nodig, enz. Dit neemt veel energie voor een startup team die hun cashflow meten in het aantal dagen dat ze nog kunnen overleven voor het geld op is. Vaak maakt dit een samenwerking onmogelijk. De “squeeze them to death” methode wordt door grote bedrijven vaker ongewild dan bewust toegepast.

De oplossing is volgens mij om een sandbox uit te tekenen waarbinnen samenwerking met startups mogelijk wordt. In deze sandbox kan je naar hartelust experimenteren en falen. Zo een sandbox kan opgezet worden als een aparte vennootschap of als een apart vermarktingsvehikel. De essentie is dat je de corporation afschermt van de risico’s die gepaard gaan met een samenwerking met startups. Zo kan je de startups zichzelf laten zijn en toch de go to market van de corporation inschakelen.

Het nadeel van de sandbox methode is dat je de werknemers van de corporation niet leert om op een andere manier te werken. De website van de corporation zal nog altijd 10 keer meer kosten en 10 keer langer duren om te bouwen dan die van de startup. De productontwikkeling binnen de corporation zal nog altijd 10 keer meer tijd nodig hebben om een product op de markt te brengen dan die van de startup. Maar dat is normaal. Een corporation is gebouwd om een gekend business model op een schaalbare en voorspelbare manier te implementeren. Een startup is gebouwd om een ongekend business model op een onvoorspelbare manier te ontdekken.

Voor mij moet de overheid geen initiatieven nemen om corporations te laten innoveren, maar eerder om samenwerking tussen startups en corporations te bevorderen. De startup innoveert, de corporation brengt naar de markt (ik wou schrijven incubeert, want dat rijmt mooier, maar dat model is te verstikkend). Zo krijgen we én innovatie én schaalbaarheid. Dat is wat onze economie volgens mij nodig heeft.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s