Trendsnight: the future is now, for those who want it

Gisteren Trendsnight gemist, verdorie. Zeker nu ik zelf nog eens een bijdrage geschreven heb voor het Trendrapport 2105 was ik er graag bij geweest. Om te zien “of ik gelijk heb”. Of tenminste, of échte trendwatchers in dezelfde richting denken. Want gelijk krijgen met toekomstvoorspellingen, dat kan je alleen door geduld te hebben.

Daarnaast heb ik nog een strategische oefening binnen Proximus lopende. Vanuit trends proberen afleiden wat customer needs zullen zijn en in welke domeinen we daarvoor moeten inzetten met welke customer stories. Ik ben die oefening gestart met crowdsourcing van ideeën, waarna we onze marketing mensen mee aan boord gebracht hebben om na te denken.

Genoeg redenen om eens te bekijken wat nu de belangrijkste trends zijn die gisteren de revue passeerden. Dankzij de twitterende aanwezigen vond ik hetvolgende terug:

  1. Het internet wordt als elektriciteit: we staan er niet meer bij stil van waar het komt en hoe het werkt. (hé, dit was er 1tje wat ik ook had!)
  2. Informatie wordt atomair. Losse flodders, geen hele websites. De dingen vinden elkaar wel.
  3. Iets over animated gifs (hey, je kan niet alles snappen via Twitter)
  4. Experts worden belangrijker en zullen als curator optreden
  5. Business wordt social, door cultuur en systemen die samenwerking aanmoedigen om waarde te creëren. (bye bye, hiërarchie?)
  6. Doe-het-zelf kapitalisme breekt bestaande structuren af. Joepie, crowdsourcing
  7. Tinder toont disintermediatie als trend: geen goede fee meer nodig en ook geen reisbureau, bank of regering (ok, deze heb ik zelf verzonnen. @MichaelVermost moest dit maar niet getweet hebben)
  8. Consumentendata worden waardevoller dan ooit voor bedrijven
  9. Prosumer beweging zet zich verder: enablen en klanten empoweren is de winnende strategie.
  10. Kennis is irrelevant als je ze niet deelt: daardoor wordt je waarde bepaald.
  11. Jongeren gaan op zoek naar introspectie om zichzelf te vinden en te differentiëren van anderen (juist?)
  12. Lokale winkels zullen attractiever worden door technologie en complementair zijn met online shops door de experience.
  13. Lelijk is het nieuwe mooi. Er mag een hoek af zijn (oef!)
  14. Het ziet er niet goed uit voor de economie (daar heb ik zelf een stukje over in voorbereiding: abundance creates a peer to peer sharing economy)
  15. Organisatiemodellen om compliance en efficiëntie te bekomen zullen verdwijnen ten voordele van creativiteit (Welke zin heeft het om heel efficiënt de verkeerde dingen te doen?)

glazen-bolWat ik op Twitter lees ging eerder in de richting van “We moeten X doen en niet Y” in plaats van “Over X jaar zal iedereen Y doen”. Ik ben meer benieuwd naar dat tweede, de echte trends. Tijd om het Trendrapport 2015 nog eens ter hand te nemen, dus.

Ik besef trouwens net dat ik als enige auteur in de 2 trendboeken sta die gisterenavond uitgedeeld werden: het Omnichannel boek van Cegeka en het Trendrapport 2015 van Wijs. Misschien moet ik toch weer wat meer tijd maken voor trendwatching!

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s