Community manager innovatie bij Proximus: een beetje context

Gisteren publiceerde ik een vacature voor een “Community Manager Innovatie” bij Proximus. Ik kreeg daar een hele resem vragen over. Met deze blogpost probeer ik die te beantwoorden.

Innovatie bij Proximus

20150121_114822Innovatie, dat kan vanalles zijn. Verbetering van de klantenservice, vereenvoudiging van de website of een internetverbinding die nooit uitvalt op de trein. Bij Proximus wordt er hard gewerkt aan al deze aspecten, in verschillende delen van het bedrijf. En zo moet het ook: innovatie is van iedereen.

Toch is er ook een apart innovatieteam. De rol van dit team is om ervoor te zorgen dat Proximus diensten op de markt brengt waar we vandaag nog niet actief in zijn. Waar de andere afdelingen een focus hebben op beter worden in wat we vandaag al doen, heeft het innovatieteam als doel om nieuwe activiteiten te verkennen en te ontwikkelen. Zo zorgen we ervoor dat we de boot niet missen in domeinen als smart homes, smart cities, mobiliteit en quantified self (met dank trouwens aan wie geholpen heeft om deze domeinen verder uit te diepen). We willen meewerken aan een “smarter society”. Binnen het innovatieteam lanceren we pilootprojecten waarmee we verkennen welke producten en diensten we in de maatschappij van morgen kunnen leveren. Dat kan gaan van de kleinste gadget tot het grootste privacy management framework, maar het gaat steeds over concrete aanbiedingen naar de markt.

Binnen het innovatieteam organiseren we ons volgens de markt die we willen bedienen. Naast de consumentenmarkt bedient Proximus ook nog de markt van de bedrijven en overheden. We bieden zelfs diensten aan voor andere operatoren, die gebruik maken van onze infrastructuur. De vacature die ik gisteren publiceerde is specifiek voor de consumentenmarkt. Je zal dus binnen de Proximus CBU (Consumer Business Unit) werken.

Het team

Het CBU innovatieteam bestaat naast mezelf uit nog 5 personen. Ik heb ervoor gekozen om 1 van die 5 personen de rol van Community Manager te geven omdat ik ervan overtuigd ben dat we zeer kort met onze klanten moeten samenwerken. De beste ideeën zitten niet bij de 14.000 Proximus medewerkers (alhoewel we hier ook op een gestructureerde manier input van vragen) maar eerder bij de 11 miljoen potentiële klanten.

Voor we een lang en duur traject starten om een nieuw product te ontwikkelen, wil ik dat we een embryonale versie van dit product al eens proberen te verkopen. Zo hoop ik snel te ontdekken wat het verschil zal maken tussen succes en falen in de finale versie van het product. Termen om te onthouden: MVP (minimum viable product), PMF (product market fit), lean startup methodology, business model canvas.

De rol van de community manager staat in de vacature beschreven, dus die ga ik hier niet opnieuw beschrijven. De andere 4 teamleden zullen zich eerder focussen op het opstarten en beheren van de verschillende projecten welke we willen uittesten. Hun functietitel is “Internal Startup Manager”. Ook hier moet ik nog 2 functies invullen, maar dit zijn interne vacatures. Afhankelijk van de kandidaten kan het zijn dat de rolverdeling binnen het team nog verschuift. Als er bijvoorbeeld een Nederlandstalige interne kandidaat is die ook mee community management zou kunnen doen en er is een Franstalige externe community manager die ook project management skills heeft dan zou het gek zijn om hier geen gezamelijke rol van te maken. Ik verwacht ook dat elk teamlid op tijd en stond een blogpost schrijft over dingen waar we mee bezig zijn of die we op een beurs of in het nieuws gezien hebben.

Werkomgeving

20150121_114752Naast de 6 mensen van het CBU innovatieteam zijn er nog een 12-tal mensen van de andere business units die op een gelijkaardige manier binnen hun innovatieteam aan pilootprojecten werken. De bedoeling is dat we deze mensen samenbrengen in één gezamelijke ruimte. We mikken daar op een bureauruimte die eerder ‘startup’ uitademt dan ‘corporate’. Om de projecten inhoudelijk uit te voeren zullen we een beroep doen op specialisten en medewerkers van andere afdelingen. Zij worden voor de looptijd van het project uit hun afdeling gehaald en aan het projectteam (intern ‘tiger team’ genoemd) toegevoegd. De tiger teams worden door de Internal Startup Managers van het innovatieteam geleid.

Om ervoor te zorgen dat de tiger teams zich voor 100% op hun project kunnen toeleggen krijgt elk team een eigen werktafel in de startup ruimte. Bij de start van het project verhuizen de teamleden samen met de Internal Startup Manager naar deze werktafel. Zo is het voor iedereen duidelijk welke mensen voor het succes van het project verantwoordelijk zijn.

Als community manager zal je ook je plaats hebben in deze startup ruimte. Zo hoor je van de mensen rondom jou wat er binnen de projecten gebeurt en kan je ook makkelijk terugkoppelen naar onze community.

Contract

Proximus kiest ervoor om voor deze functie een voltijdse medewerker aan te werven met een vast contract, inclusief een serieus pakket aan voordelen. Bekijk deze functie dan ook als de mogelijke start van een bloeiende carrière binnen het tofste telecombedrijf van België!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s