De vloek van de firmawagen

Deze blogpost schrijf ik op de trein. Ik ben radicaal tegen firmawagens. Nochtans heb ik er zelf één op mijn oprit staan.

20141202_080335Te hoge loonkost

Vandaag gaan in België stemmen op om het fiscaal voordeel voor de firmawagens af te schaffen. De argumentering is dat het een scheefgegroeid systeem is waarbij een groep mensen ten onrechte van een voordeel genieten. Dat is allesbehalve waar. De reden dat we er veel mensen vanaf een bepaald verloningsniveau met een firmawagen rijden is omdat de belastingen op loon voor de hogere loonschalen veel te hoog zijn. Om daaraan tegemoet te komen hebben onze vorige regeringen het achterpoortje van de firmawagen gecreëerd. Wie dit achterpoortje sluit moet eerlijk zijn en het fiscaal voordeel voor 100% in het loon weerspiegelen.

Die vervloekte firmawagen

Ik ben nogal voorstander van de vrije markt. Dat wil zeggen dat ik zelf wil beslissen wat ik met mijn geld koop. Een firmawagen is een vrij communistisch gegeven: in plaats van geld krijg je een dienst waar je maar tevreden mee moet zijn. Ik zou liever dat geld netto op mijn bankrekening krijgen.

treinAfschaffen, maar compenseren

Stel dat mijn werkgever vandaag een leasingbudget van €1.000 per maand voorziet. Stel dat ik hierop €100 belastingen betaal. Wanneer mijn werkgever mij het leasingbudget als loon zou uitkeren, zou ik bijvoorbeeld €500 belastingen betalen.
Als we de firmawagen zouden afschaffen en de belastingen op de hoogste loonschijf met €500 laten dalen, dan blijft de situatie voor mij als werknemer identiek: ik kan naar een leasingfirma stappen en voor €1.000 exact dezelfde leasingauto nemen als vandaag.
Het grote voordeel is dat ik ook de keuze heb om iets anders te doen met dat geld. Een tweedehandsauto kopen, bijvoorbeeld. Zo hou ik nog genoeg over om een 1e klasse treinabonnement te kunnen betalen. In mijn geval kost dit zo’n €2.500 per jaar, dus ongeveer 20% van de kost van die leasingwagen. Dat bespaar ik best wel door tweedehands te kopen en minder kilometers te rijden.

Onnodige kilometers

Een bijkomend voordeel van het afschaffen van de firmawagen is dat er minder onnodige autokilometers gereden worden. Wie een firmawagen heeft en een dagje naar zee wil, heeft de keuze: ofwel de gratis auto nemen en in de file gaan staan, ofwel de trein nemen en sneller ter plaatse zijn zonder parkeerproblemen. Toch zullen veel mensen met een firmawagen de trein links laten liggen: de trein is voor hun immers duurder. Ik woon op pakweg 200km van de zee. De echte kost van met de auto naar zee te rijden is 200x2x0.3= €120. Wanneer ik met mijn gezin van 4 een 1eklasse railpass koop, kost diezelfde trip ons €89 met de trein. Moest ik als firmawagen bezitter €120 op mijn rekening gestort krijgen om de auto thuis te laten, dan zou ik de trein nemen. Wanneer je de firmawagen afschaft dan staat dat geld ook daadwerkelijk op je rekening en ga je bewust nadenken aan welk vervoermiddel je dit wil uitgeven.

Groen mobiliteitsplan van Proximus

Mijn werkgever Proximus probeert binnen het huidige kader al wat aan dit systeem te doen. Bij Proximus heeft een werknemer de keuze om een groen mobiliteitsplan te nemen. Dit houdt in dat je van het budget wat de werkgever voor je firmawagen heeft een deel kan inzetten op het openbaar vervoer. Zelf heb ik zo een 1e klasse abonnement genomen. De kostprijs hiervan gaat rechtstreeks af van mijn leasingbudget. Hierdoor heb ik geen parkeerplaats meer in het gebouw, waardoor ik quasi altijd met de trein kom. Ik heb ook maar een beperkte tankkaart, ik dacht tot 18.000km per jaar. En natuurlijk een kleinere auto (tenzij ik zelf bijbetaal). Maar ik behoud wel het fiscaal voordeel van de firmawagen.
Je ziet dat heel wat Proximus medewerkers nu de trein nemen omdat dit sneller is en ze op de trein hun tijd nuttig kunnen besteden. De kost voor zowel werkgever, werknemer als de overheid blijft gelijk. Er is alleen meer keuze voor de werknemer (beperkte wagen+trein of onbeperkte firmawagen) én het milieu vaart er wel bij (ik zit nu op de trein, remember).

Gejosd zijn

Ik ben dus 100% voorstander voor het afschaffen van de firmawagen. Mijn enige vrees is dat de overheid het fiscaal voordeel niet volledig in een belastingsverlaging op het loon zal weerspiegelen. Wanneer er ook maar €1 netto loonverlies is voor mensen met een firmawagen dan schieten we het doel volledig voorbij. Het terechte protest over alweer een verdoken belastingsverhoging voor alweer de middenklasse zal de aandacht afleiden van de voordelen voor milieu en de samenleving. Laat ons dat absoluut vermijden.

One thought on “De vloek van de firmawagen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s