Einde #jobhunt: tijd om de wereld te veranderen!

Verander de wereld, begin bij jezelf. Vanaf vandaag ben ik consultant af. De job bij Belgacom Proximus is waar ik altijd al van gedroomd heb: innovatie in een omgeving die groot genoeg is om impact te hebben en concreet genoeg is om snel resultaat te zien.

Skin in the game

Wachten op het laatste sollicitatiegesprek. Spannend!
Wachten op het laatste sollicitatiegesprek. Spannend!

Ik ben 2 maanden geleden begonnen aan mijn jobhunt omdat ik iets miste. Mijn dagtarief boerde dan wel goed, maar ik stak steeds meer tijd in mezelf te positioneren en te verkopen, waardoor er minder tijd overbleef voor inhoudelijk werk. Daarnaast merk ik duidelijk dat je als consultant niet écht het verschil maakt: je zet de lijnen uit, je bouwt een team op, maar als het op realisatie aankomt dan moet je er weer vandoor. Zonder ‘skin in the game’ creëer je geen blijvende meerwaarde. Of, om het met een Engelstalige beeldspraak te zeggen: “In a bacon omelet, the pig is committed while the chicken is merely involved.” Mezelf als consultant met een kieken vergelijken, dat kan tellen.

De wereld veranderen

De informatiemaatschappij heeft de wereld grondig door elkaar geschud. De evoluties die we nu kennen in mobile en gedistribueerde platformen doen daar nog een schepje bovenop. In de telecom- en internetwereld bouwen we vandaag de tools die de maatschappij van morgen bepalen.

Zelf geloof ik dat al die digitale technologie ons uiteindelijk socialer zal maken. Daarom wil ik eraan meewerken om de toepassingen waar de geeks vandaag mee bezig zijn morgen naar een massapubliek te brengen.

Head of Consumer Innovation @ Proximus

"Zit gij nu al hoog?" vroeg mijn schoonmoeder. Heel hoog, al was ik op dit verdiep enkel te gast.
“Zit gij nu al hoog?” vroeg mijn schoonmoeder. Toch wel, al was ik op dit verdiep enkel te gast.

De functie die ik sinds vandaag invul bestaat nog maar pas. Het is zelfs zo dat ze nog gecreëerd moest worden om mij in dienst te kunnen nemen. Ik vervang niemand, er is geen bestaande jobinhoud, geen vastgelegd proces of vooropgestelde doelstellingen. Precies zoals ik het graag heb.

Wat er wel is, zijn zeer hoge verwachtingen. Proximus heeft, in tegenstelling tot zijn grootste concurrent Telenet, immers voluit de kaart van de internetspelers getrokken. We zijn geen producent van content, maar we gaan op zoek naar partners waarmee we samen een geïntegreerde customer experience klantenervaring (damned, daar zijn de buzzwords al) kunnen bouwen.

Een mooi voorbeeld daarvan is de samenwerking met Netflix: binnenkort kunnen Proximus klanten Netflix bekijken via hun digibox. De belangrijkste taak van ons innovatietieam zal zijn om de volgende Netflix-achtige opportuniteiten te spotten, te integreren in ons aanbod en klaar te maken voor commercialisatie naar het publiek toe. Als we dit goed doen, dan nemen we hierbij ook nog de hele organisatie mee in een nieuwe mindset waar van alles mogelijk wordt.

Schoolvoorbeeld van disruptieve innovatie

Eén van de boeken die ik koester is “The innovator’s dilemma” van Christensen. Het boek is al enkele jaren oud, maar moest het vandaag geschreven worden dan zou de integratie van Netflix in het Proximus aanbod er vast en zeker in staan.  Met dit aanbod kannibaliseert Proximus zijn eigen video on demand filmaanbod. Het is beter dat we dit zelf doen dan dat we wachten tot iemand anders het doet. En ondertussen leren we hoe we hiermee waarde creëren die we in nieuwe inkomsten kunnen omzetten.

Logisch, toch? Niet zo logisch. Een groot bedrijf is gebouwd op stabiliteit en het voorspelbaar uitvoeren van een gekend business model. Het feit dat dit bij Proximus wél mogelijk blijkt, is een ongelooflijk sterk signaal: het is Proximus menens. We zullen mee zijn met alle toekomstige evoluties in en rond onze sector om zo te blijven groeien, zelfs nu telco’s zichzelf voor de zoveelste keer moeten heruitvinden.

De slagkracht van een grote tanker, de agiliteit van een speedboot. Hier wil ik aan meewerken. Er waait duidelijk een nieuwe wind bij Proximus sinds de nieuwe CEO Dominique Leroy het roer overnam. Het is trouwens de CEO zelf die de innovatieafdeling opgericht heeft.

Komt Koen nog naar mijn event?

Perfect gesoigneerd door de HR dienst. Niet enkel auto, laptop en GSM lagen klaar, maar de dag van de contractondertekening kreeg ik thuis dit mooie boeket afgeleverd!
Perfect gesoigneerd door de HR dienst. Niet enkel auto, laptop en GSM lagen klaar, maar de dag van de contractondertekening kreeg ik thuis dit mooie boeket afgeleverd!

Natuurlijk wel. Sociale media zijn leuk, maar echte ontmoetingen zijn leuker. Het is dankzij de aanbevelingen van mensen in mijn netwerk dat ik deze job gevonden heb. Het zijn diezelfde mensen waar ik straks mee wil samenzitten om te kijken welke diensten we samen kunnen ontwikkelen.

Misschien zal ik wat minder presentaties geven. Of net terug wat meer, ik weet het nog niet. Voor mij moet iedere werknemer een ambassadeur van zijn bedrijf zijn, dus ik ga zeker het verhaal van innovatie bij Proximus vertellen wanneer ik daar de kans toe krijg. Niet om reclame te maken of om -met een mooier woord- te evangeliseren, maar om nieuwe samenwerkingen te ontdekken, zowel lokaal als internationaal.

Diep ademhalen, en springen

Een heel nieuwe omgeving, een heel nieuwe uitdaging. Het doet wat met een mens. Ik zal er zeker voor opletten om voldoende externe focus te houden. De “stay hungry, stay foolish” commencement speech van Steve Jobs indachtig blijf ik ervan uitgaan dat alles kan, zolang je maar een frisse blik en een gezonde dosis motivatie hebt. Dat is altijd al mijn sterkte geweest en dat wil ik ook zo houden.

Aan de Proximus collega’s die mij door mijn eerste 20 dagen willen helpen: coffee’s on me!

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s