Social Business: we zijn er bijna. Bedankt, #smdaybe

vrouwen-centraal-op-de-vierde-social-media-day-antwerpDe wereld om ons heen verandert, dus de bedrijfswereld verandert mee. Of zo zou het toch moeten. Met een vertraging van enkele jaren zien we dat social business eindelijk van de grond begint te komen.

In januari 2011 verscheen de eerste blogpost van ons – toen nieuwe – bedrijfje MedeMerkers. De boodschap sloeg onmiddellijk aan: gebruik uw eigen medewerkers om uw merk en bedrijf korter bij de klant te brengen. De praktijk was echter minder rooskleuring. De meeste klanten hadden niet het geduld om hun organisatie door een leertraject te laten gaan en vroegen ons al snel om in hun plaats aan de knoppen van de Facebook pagina’s te gaan zitten. De marketingafdeling was de baas over sociale media en die waren gewend om het uitvoerend werk aan een bureau uit te besteden.

Screen Shot 2014-10-10 at 17.24.32
foto credit @smdaybe

Gisteren, oktober 2014. Het zoveelste Social Media Day event. Zoals steeds met veel zorg en moeite door Rik en Rien (neen, geen komisch duo) in elkaar gestoken. Maar het was anders dan de andere keren. Geen enkele spreker had het over Facebook pagina’s, Instagram versus Pinterest of de beste top topicals om je Edgerank te verbeteren. Koen Verbrugge sprak over werken met interne communities. Carole Lamarque leerde ons hoe we met influencers kunnen samen te werken op een niet-opportunistische manier. Tom De Baere pleitte voor cultuurverandering als instrument en finaliteit voor social business. En ‘koning-van-de-content’ Guido sloot af met een verhaaltje waarin hij enkele geheimen achter zijn gouden pen prijs gaf. Zelfs de wereldberoemde Gary Vaynerchuk (+1M volgers) kwam zich er mee moeien.

Toegegeven, er wordt nog steeds een hoop onzin verkocht rond sociale media. Maar het tij begint te keren. Steeds meer bedrijven stellen de juiste vragen en beginnen aan de lange termijn strategie. Daarbij zit niet marketing in de driving seat, maar de klant. De stem van de klant gecombineerd met de transparantie van sociale media zorgen ervoor dat een bedrijf kan groeien en beter worden. En dat vind ik plezant.

PS: Gisteren vertelde Alec McCrindle van Yahoo dat vrijdag om 17u30 het beste tijdstip is om een blogpost te publiceren.  Ik geloof er niks van.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s