Jobtitels: wat ze betekenen en waarom ze belangrijk zijn

Climbing_the_corporate_ladder_by_Farseer21Ondertussen ben ik 1 maand aan het solliciteren. Er is nog geen witte rook, maar wel al enkele kanshebbers. Wat ik vooral geleerd heb is om gericht te zoeken. Hierbij is het cruciaal om te begrijpen wat een jobtitel betekent.

Zelf heb ik daar nooit bij stil gestaan. Director? Sure. Ben je senior blabla? Fijn voor jou. Als consultant vind ik het net fijn dat ik met mensen van alle niveau’s kan werken zonder dat ik me daar ergens tussen moet positioneren. Ik moet immers geen plaats in de organisatie opeisen want ik word enkel betaald om mijn project tot een goed einde te brengen.

Wanneer je voor een vaste job gaat solliciteren is dat wel even anders. Ik heb mij een aantal keer kandidaat gesteld voor een functie waarvan de inhoud perfect bij mij paste, maar die door het bedrijf op een te laag niveau ingestoken was. Dat betekent dat we er qua verantwoordelijkheden en verloning nooit zullen uitraken.

De 7 functieniveau’s in een corporate carrière

Het is nochtans eenvoudig. Elke functienaam wordt voorafgegaan door een positienaam. We nemen als voorbeeld de functienaam “marketeer”. Je kan dan in combinatie met de positienaam de volgende jobtitels hebben:

  • junior marketeer: je bent pas van school of nog aan het studeren
  • senior marketeer: je hebt 2 jaar werkervaring
  • marketing manager: je kan zelfstandig een domein aan, bijvoorbeeld een product beheren (product marketing manager) of communicatiecampagnes beheren (marketing communications manager). Meestal heb je meer dan 2 jaar ervaring, maar het hoeft niet. Manager wil vooral zeggen dat je verondersteld wordt om zelf je plan te trekken zonder dat iemand je komt vertellen hoe je je job moet doen.
  • head of marketing: er zijn 2 of meer mensen die hetzelfde werk doen en jij bent degene met de meeste ervaring. Je wordt geacht de collega’s met minder ervaring tips te geven en hun werk op te volgen. Bijvoorbeeld: head of social media marketing.
  • marketing director: je hebt 10 of meer jaren ervaring en je kan een budget beheren. Met dit budget stuur je een afdeling tot ongeveer 20 mensen aan, waarbij je zorgt dat die mensen het werk op een efficiënte manier verdelen.
  • vice president marketing: “dan zit je al hoog”, zou mijn schoonmoeder zeggen. Een VP is rechtstreeks voor het resultaat van zijn business verantwoordelijk.  Het budget wat hij of zij beheert is aanzienlijk en er is meestal geen directe samenwerking meer met uitvoerend personeel (geen postzegels plakken voor de VP, dus). Anderen laten samenwerken en zelf de juiste beslissingen nemen zijn de belangrijkste activiteiten binnen de job. Soms zijn er zoveel VP’s dat er nog een onderscheid gemaakt wordt met voorvoegsels als assistant (beetje lager), senior (beetje hoger) of executive (nog hoger).
  • president/CxO: de fameuze C-suite. Vervang de x door F en je krijgt de baas van financiën, vervang ze door M en je krijgt de baas van marketing. De E betekent executive en wordt ook wel eens de president van het bedrijf genoemd. Zijn of haar enige baas is de Raad van Bestuur. Dit functieniveau zal je niet op een jobsite tegenkomen, tenzij bij overheidsinstellingen voor wie dit een verplichting is.

Nochtans komt deze strakke hiërarchische structuur niet langer overeen met hoe bedrijven werken. Hiërarchie zorgt ervoor dat wat we goed doen waar we vandaag mee bezig zijn. Maar het zijn de samenwerkingsverbanden tussen de afdelingen heen die de innovatiekracht van het bedrijf uitmaken.

Zelf hoop ik dat ik ergens kan landen waar ik mijn ervaring kan gebruiken om het bedrijf vooruit te helpen zonder daarvoor in het lijnmanagement terecht te komen. Het is dikwijls zo dat de functies waarbij men “eens iets gaat proberen” onder het niveau van director zijn. Dit om de kost en de impact te beperken. Meestal blijkt dan dat ook de kracht van verandering (*denkt na* – was dit niet ergens eens slogan?) eerder beperkt is. Benieuwd waar ik ga landen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s