Google hygiëne voor sollicitanten

De allereerste actie die een recruiter onderneemt wanneer hij een geschikte kandidaat tegenkomt, is volgens mij die persoon Googlen. Er zijn zelfs bedrijven die dat als dienstverlening aanbieden voor HR afdelingen. Toch iets om rekening mee te houden, dus.

Je Google imago oppoetsen

Je kan niet zomaar iets uit Google laten verdwijnen. Wanneer je denkt “shit, die foto’s van de cantus van vorig jaar” dan is het waarschijnlijk al te laat. Wie een proper Google profiel wil, Googlet zichzelf best regelmatig. Zo heb je de tijd om mensen te vragen om jouw naam of foto’s van hun website te halen, zodat ze mettertijd uit Google verdwijnen (maar er is nog steeds The Wayback Machine).

Nog belangrijker dan slechte resultaten vermijden, vind ik het om voldoende positieve vermeldingen te verzamelen. Wanneer je ergens een presentatie geeft, dan kan je gerust vragen “Komt dat ook op de website?”. Vooral grote en druk bezochte websites zijn interessant om een naamsvermelding op proberen te krijgen.

Tot slot helpt het om zelf veel te publiceren, bijvoorbeeld met een eigen blog. Daarbij heeft een eigen domeinnaam de voorkeur omdat dit professioneler overkomt dan de zoveelste hobbyblog op Wordpress.

Wanneer jouw zoekresultaten er écht rampzalig uitzien, dan kan je als laatste redmiddel het vergeet-mij formulier van Google invullen. Dit is, door een Europese verplichting, sinds kort beschikbaar en zorgt ervoor dat je onvindbaar wordt via Google. Maar dat is dan misschien ook weer geen goede boodschap voor je potentiële werkgever.

Google over Koen Delvaux

googleWanneer ik mezelf Google dan ben ik best tevreden over de resultaten. Je moet jezelf trouwens altijd Googlen vanuit een “incognitovenster”, beter bekend als de porno-modus (ai, daar gaat mijn Google ranking…) van je browser. Wanneer je dat niet doet dan zal Google de zoekresultaten aan jouw persoonlijk profiel aanpassen en krijg je heel andere resultaten dan andere mensen.

Je kan trouwens perfect controleren wat er als beschrijving onder het zoekresultaat van je website of pagina verschijnt door de meta-description tag in te vullen. Doen! Dit zijn de eerste Google zoekresultaten voor de term “Koen Delvaux”:

  • mijn Twitter account: mooi, want daarmee connecteer ik met mensen die ik tot mijn professioneel netwerk durf te rekenen. De samenvatting doet er mij overigens aan denken dat ik dringend mijn Twitter bio moet aanpassen naar “werkzoekende”
  • mijn blog: dadelijk als 2e zoekresultaat een beschrijving van de job die ik wil. Perfect!
  • LinkedIn profiel: goed, want de inhoud hiervan heb ik zelf onder controle
  • mijn persoonlijke (Engelstalige) blog: niet slecht, al zou ik beter 2 verschillende blogs opstarten (één voor analoge fotografie en één voor motorfietsen). Dan zou de beschrijving van elke blog dadelijk al iets kunnen vertellen over mijn hobbies, zonder dat men naar de blog zelf moet doorklikken.
  • de MedeMerkers website: dit bedrijfje (social media agency) ligt al even stil en moet ik nog altijd sluiten, maar het is een mooie referentie. Een goede reden om de website te laten bestaan en er een tekst op te plaatsen die op die periode terugblikt, in plaats van de site te deleten.
  • mijn CV: ik ben zeer tevreden dat Google een rechtstreekse link naar mijn CV opgepikt heeft op de site van mijn managementvennootschap. Het feit dat ik die recent aangepast heb en de inhoud dus ‘vers’ is, heeft hier zeker mee geholpen. Zo zie je maar dat regelmatig inhoud verversen zeker helpt.
  • andere: de andere links staan te ver om nog relevant te zijn. Er is gelukkig niets ‘schadelijk’ bij en referenties van STIMA, KDG hogeschool, EHSAL, Crunchbase en Digimedia zijn zeker positief.

Over mijn eigen Google profiel ben ik zeer tevreden, dus. Het enige wat me ontgoocheld is dat mijn Slideshare en Youtube pagina zo ver naar achteren staan in de zoekresultaten (pas op de derde pagina). Dat komt omdat de laatste presentatie die ik geupload heb al van eind juni dateert. Te oud voor Google. Werk aan de winkel, dus.

facebookFacebook, een open boek

Naast je Google profiel, zullen werkgevers uiteraard via Facebook proberen om meer te weten te komen over hun potentiële kandidaat. Gelukkig heb je dit bijna volledig zelf onder controle. Zelfs wanneer je slechte vrienden hebt kan je ervoor zorgen dat ze je niet meer kunnen taggen in vervelende foto’s of niets meer op je tijdslijn kunnen plaatsen. Zo vond ik deze ietwat twijfelachtige foto van mezelf. Moest ik willen vermijden dat werkgevers deze foto zien, dan kan ik hem eenvoudig van mijn tijdslijn halen door “verborgen op tijdslaan” aan te klikken onder de naam van de persoon die de foto gepost heeft.

 

Nu rest mij nog de vraag: zou ik mijn sollicitatiebrieven durven schrijven “Meer weten? Google mij!”?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s