Hoe maak je een strategisch digitaal marketing plan?

10471922_320534064788946_1060067329_nMaandag had ik de eer om de introductiemodule van de expertcursus digitale marketing van STIMA (Stichting Marketing België) te mogen geven.

Ik besloot om de focus te leggen op hoe je de marketingafdeling moet structureren om de veranderende rol van marketing te kunnen invullen. Het is immers door te starten met digitale marketing dat de meeste marketing directeurs beseffen dat ze zich niet langer aan de buitenkant van het bedrijf bevinden, maar dat marketing de verbinding moet leggen tussen de klant en de verschillende operationele afdelingen.

De presentatie toont hoe je een marketingplan kadert binnen de visie, missie en strategie van het bedrijf. Daarnaast gaat ze in op de belangrijkste verschillen in het managen van digitale marketing ten opzichte van de traditionele aanpak: tweerichtingsverkeer, integratie van de service experience en het blijven doorlopen van de interactie na het einde van een campagne.
Verder worden de verschillende elementen van een strategische plan toegelicht aan de hand van de hoofdstukken en titels die in het plan moeten terugkomen. Een laatste deel geeft aan hoe je het planningsproces continu moet voeden op basis van testen. In digitale marketing kan je immers kleinschalig, snel en goedkoop experimenteren. Dit zorgt ervoor dat het vaak beter is om een experiment op te zetten in plaats van in een vergadering te discussiëren.

Hopelijk staan de andere modules van de cursus (seo,sea, analytics, sociale media, e-mail marketing, e-commerce, content management en customer experience) ook online. Zoniet zal je moeten inschrijven voor de volgende editie van de opleiding!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s