Is er ruimte in België voor ‘The Yes Men’ – corporate edition?

Vanochtend werd ik wakker met deze Youtube notificatie: “Your video has been viewed 10.000 times!”. Ondertussen is dat getal nog verdubbeld.

Toen ik gisterenochtend op Facebook Steven Van Belleghem in een greenkey studio zag zitten, dacht ik eraan dat ik ook ooit zo een groene doek gekocht heb maar daar nooit iets mee gedaan had. De dag voordien was de bonnenman op TV geweest met zijn actie ‘tegen’ Blokker. Het bedrijf had gereageerd zoals de meeste corporates met een goed afgetrainde PR afdeling dat doen: “geen commentaar” en de crisis proberen indijken. Dat, samen met de herinnering aan enkele memorabele acties van ‘The Yes Men’ bracht me op het idee om een video te maken waarin ik een fake woordvoerder (fake genoeg om duidelijk te maken dat het niet echt is) van Blokker speel, maar dan op de manier waarop ik vind dat het bedrijf had moeten reageren.

Terug naar ‘The Yes Men’. Voor wie hun niet kent: het duo voert actie tegen corporate bedrijven die zich naar hun mening niet correct gedragen. Dit doen ze door zich uit te geven als het bedrijf in kwestie en de officiële boodschap van het bedrijf te verdraaien tot in het absurde. Zo gaven ze bijvoorbeeld een speech op een conferentie van de oliesector in naam van ExxonMobil. In de speech deden ze een plan uit de doeken om mensenlichamen als brandstof te gaan gebruiken. Ook maakten ze een fake editie van The New York Times met daarin artikels als ‘Het land kiest eindelijk voor een zinvol economisch systeem’.

Zelf heb ik niets tegen corporates. Ik heb zelfs niets tegen marketeers. Ik ben er zelf één, toegegeven, een atypisch geval. Maar met PR mensen kan ik het soms moeilijker vinden. Vaak komen zij met spindoctor taal verbloemen dat het bedrijf niet wil zeggen wat er echt aan de hand is of wat ze echt denken. Als social media adept pleit ik voor meer transparantie binnen bedrijven. Niet alleen gaan klanten zo beter begrijpen waar het bedrijf voor staat, ook gaat het bedrijf zelf beter functioneren. De mensen die bij Blokker werken zijn ook maar mensen en mensen maken fouten. Daar is niks mis mee. Hoe transparanter we als bedrijf zijn, hoe sneller onze mensen zullen leren wat werkt en wat niet.

Yes-menBij Blokker zal de PR afdeling nu waarschijnlijk aan de directie rapporteren dat de crisis onder controle is. Bij een volgende kwartaalupdate van het marktonderzoeksbureau over de merkperceptie zal met trots gemeld kunnen worden dat het Blokker merk geen schade ondervonden heeft van het bonnenman-incident. Case closed.

Over de gemiste kans zal niemand het hebben. Geen marketeer die zal durven opperen “Misschien moeten we wel eens iets creatiever proberen dan altijd weer onze bonnen met 10% korting”

Daarom denk ik: misschien moeten we een variant van ‘The Yes Men’ oprichten, maar dan voor in plaats van tegen bedrijven. Als anonieme spreekbuis voor medewerkers die binnen hun bedrijf een boodschap zouden willen brengen, maar niet durven. Voor de kleine disruptieve ideeën die intern toch zullen afgekraakt worden voordat ze een draagvlak vinden.

Ik stel voor om ‘The Yes Men – corporate edition’ op te starten (en ja, het heeft een betere naam nodig). Het recept is steeds hetzelfde: een medewerker van een bedrijf heeft een visie, die legt hij uit aan ‘The Yes Men’ en ‘The Yes Men’ maken een video. De video is een verklaring van het bedrijf waarin de visie zogezegd al werkelijkheid geworden is.

Het voordeel is dat dit veel sprekender is dan een powerpoint presentatie, business plan of eindeloze meetings om een idee uit te leggen. Wie is kandidaat?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s