Google+ legt een innovatieprobleem bij Google bloot

Gisteren vroeg @gertbaudoncq  mij wat ik van de recente kritiek en onzekerheid rond Google+ vond. Ik ben sinds de lancering een voorstander van de platformaanpak van Google+. Waar Facebook zich opstelt als een product waarbinnen alle functionalteit opgenomen wordt, is Google+ een kruispunt tussen de verschillende diensten van Google en (in de toekomst) hopelijk andere partijen.

MK-CL856_GOOGLE_G_20140424184828Maar sinds vorige week is er stront aan de knikker. De naysayers hebben een veldslag gewonnen: de baas van Google+ is bedankt voor bewezen diensten en Google zou een herpositionering van Google+ overwegen om niet meer met Facebook te moeten concurreren voor de aandacht van de gebruiker.

De vraag was dus wat ik daarvan vond.

Als ik de reflectie van ex-teamlid Danny Crichton lees, kan ik alleen maar besluiten dat Google een cultuurprobleem heeft. In het artikel lees je hoe het team volledig afgeschermd moest worden om hun werk te kunnen doen. Als Google+ niet werkt, dan ligt dat aan de interne strijd en tegenwerking. Dat is een klassiek innovatieparadigma: pas je de bestaande producten aan, dan verlies je op korte temijn. Pas je ze niet aan, dan heeft de innovatie (in casu Google+) geen kans van slagen. In een bedrijf waar innovatie goed werkt, weet iedereen wat de belangrijkste strategische richtingen zijn. Dat zorgt ervoor wat wanneer er een levensbelangrijke innovatie langskomt dat er geen 6 maanden discussie nodig zijn om de bestaande producten (in dit geval Picasa, Youtube, Gmail, search, Reader, etc) mee te krijgen. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de weerstand. Er staat immers een bestaande cash flow op het spel die al jarenlang goed werkt.

Interne tegenwerking

Dat is precies wat er schort aan Google+: de visie is goed, de uitwerking is goed, maar de interne adoptie is zo slecht dat de volledig geïntegreerde gebruikerservaring te lang op zich laat wachten. Too little, too late. En vooral: met tegenzin van de productteams, waardoor bijvoorbeeld de integratie met Youtube comment geen optimale gebruikerservaring geeft. Voor mij is het ideale sociale netwerk exact wat het woord zegt: een netwerk tussen mensen, diensten en informatie wat overal beschikbaar is en zorgt dat in alle toepassingen de juiste dingen naar voren komen. Een ideale vorm van Google+ is er één waarbij ik met elke website kan interageren vanuit de context van wie ik ben, wie ik ken, wat mij interesseert en waar ik mee bezig ben.

Ik hoop dan ook dat Google met het vertrek van Vic Gundotra, grote baas van Google+, kiest om Google+ niet langer als apart product te positioneren, maar als onderliggend platform voor alle Google services. Niet omdat Google+ zonodig gered moet worden, maar omdat Google opnieuw moet leren om disruptief te innoveren.

Een nieuw innovatiemodel

Misschien heeft Google+ ons wel een nieuw innovatiemodel getoond: lanceer een too-far-stretched product met veel kans op falen, maar wat wel de organisatie wakker zal schudden.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s