Growth hacking: marketing met een geurtje aan

Growth Hacking is het nieuwe modewoord in startup land. De bedoeling is om slimmer te zijn dan old school marketeers. Al draait dat niet altijd zo uit.

startup-growthDe eerste keer dat ik in aanraking kwam met Growth Hacking was via Facebook. Ik kreeg een vriendschapsverzoek van iemand die “Growth” als voornaam en “Hacking” als achternaam had. Het bleek te gaan om een marketinginitiatief uit de lokale startup scène. Omdat ik startups een warm hart toedraag, aanvaardde ik het verzoek om vervolgens de persoon achter de account uit te leggen dat hij volgens de Facebook regels een pagina in plaats van een profiel moest maken. Free consultancy, en zo. Het antwoord was “no thanks, zo kan ik meer mensen spammen”. Wtf…

Vervolgens ging ik op zoek naar wat “Growth Hacking” nu eigenlijk betekent. Het is het nieuwe marketing. Het is een manier om als startup bekend te worden. Het is het slim gebruiken van het internet. De literatuur (ik bedoel: blogposts, snel bij elkaar geharkte video’s en ‘yes we can’ presentaties op Slideshare) over Growth Hacking is best wel interessant. Het basisidee is om marketing mee in je product in te bouwen en niet achteraf te moeten nadenken hoe je mensen gaat overtuigen om je product te kopen. Internet marketing is daar een ideaal middel voor. Een ‘growth hacker’ wordt omschreven als een techneut die marketing gaat doen vanuit zijn kennis van technologie. Macht aan de techies, en zo. Daar kan ik mij wel in vinden. De posterchild Growth Hacking voorbeelden van AirBnB, Dropbox en Facebook zijn dan ook fantastisch.

Zoals bij elke nieuwe hype springen er helaas ook goudzoekers op de kar. In het geval van Growth Hacking heb ik de indruk dat deze goudzoekers de bovenhand beginnen halen. Ik zie zelfverklaarde Growth Hacking specialisten die het tegenovergestelde doen van de filosofie achter Growth Hacking en met een het-doel-heilgt-de-middelen aanpak zoveel mogelijk volgers en aandacht te proberen krijgen.  Ze raden startups aan om zich bezig te houden met website scraping, mailinglijsten spammen, sociale netwerken onveilig maken en mensen lastig vallen die totaal niets met het doel van de startup te maken hebben. En neen, ze kunnen zelf niet coderen, noch tonen ze veel verstand van marketing te hebben.

Lieve startup vrienden, ik weet dat er velen onder jullie in deze beweging meestappen. Er is niks mis met online marketing, referral schemes en het uitbouwen en inzetten van een netwerk. Dat zijn basis (online) marketingskills die je kan leren. Er is daar bij marketeers de laatste jaren veel kennis over opgebouwd. De resultaten daarvan spreken voor zich en hebben geen dubieuze term als Growth Hacking nodig. Het is OK zo.

Maar voor je begint aan marketing, in welke vorm of onder welke naam dan ook, werk alstublieft eerst en vooral aan uw product. Laat de Growth Hacking hype en bijhorende guru’s u daar niet van afleiden. Lawaai maken zonder inhoud helpt ons alleen naar de volgende startup bubble.

PS: Lees ook deze kritiek op de term, op de beweging en een nieuwe definitie van marketing. Ik laat jullie achter met een mooie quote uit deze kritische blogpost: “But since marketing is taboo, startuppers just came up with a new name, Growth Hacker”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s