Hoe je werknemers te demotiveren

Vandaag verscheen er een leerzaam bericht van Paypal: de baas die zijn werknemers schoffeert omdat ze niet loyaal genoeg zijn. Toch doen we dit vaker dan we denken: de schuldige zoeken en met de vinger wijzen.

david-marcus-paypal-e1392162670440David Marcus, president van PayPal, schrijft een mail aan al zijn medewerkers in het hoofdkantoor. Dat hij niet content is omdat blijkt dat sommige mensen weigeren om de PayPal applicatie te installeren om in de cafetaria te kunnen betalen. Dat ze niet genoeg leads aanbrengen van bedrijven die nog geen PayPal aanvaarden. Dat er andere afdelingen zijn waar ze Coca Cola machines hacken zodat die ook met PayPal werken, maar dat men op het hoofdkantoor hier niet mee bezig is. En dat we er zo niet gaan geraken, hé mensen: wie niet mee wil, die moet maar ophoepelen.

Wel, David, zo gaan we er inderdaad niet geraken. Je zou al kunnen beginnen met je eigen medewerkers als een select testpubliek te gebruiken: waarom installeren ze de PayPal app niet? Misschien gaan je eigen medewerkers hier net wat opener in zijn dan een wildvreemde klant. Maar dan moet je ze eerst het voordeel van de twijfel gunnen en niet als een boos kind om je heen stampen omdat ze jouw objectieven niet waarmaken.

Het verschil tussen loyaliteit en volgzaamheid

Vaak begrijpen managers niet wat het verschil is tussen loyaliteit en volgzaamheid. Wie weet willen de werknemers wel het beste voor PayPal (ze zijn loyaal), maar vinden ze David’s ideeën maar niks (ze volgen hem niet). Een manager die gaat voor innovatie zou daar heel blij om moeten zijn, want dit betekent dat werknemers kritisch zijn en dingen in vraag stellen. Die mogelijkheid moet je hun bieden, want van daaruit ontstaat je innovatiepotentiëel.

Een puppy slaan, dat doe je niet

Een tweede vaststelling is de manier van koerscorrectie: David probeert te dreigen en te straffen. Zelf ben ik sinds 1 week baas van een puppy. Er zijn 2 manieren om zo een jonge hond iets aan te leren: straffen en belonen. Wanneer je resultaat wil halen, dan moet je beginnen met belonen en slechts uitzonderlijk straffen. Ook een manager moet dit verschil begrijpen. Bij positieve stimulatie (“Dit zijn de 10 mensen die het vaakst met de PayPal applicatie betaald hebben”) ga je mensen motiveren. Wanneer je je als politieagent gaat opstellen (“Het is verplicht om met de PayPal applicatie te betalen”), dan ga je wel het gedrag corrigeren, maar daar stopt het dan. Engagement ga je er niet mee bereiken.

Wanneer je je werknemers niet meekrijgt, dan zal het ook met je klanten niet lukken.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s