Gastpost voor de toecomst.com van de Vlaamse overheidscommunicatie: decentralisatie en sociale media

In het kader van mijn #jobhunt probeer ik zo veel mogelijk indrukken op te doen. Toen ik de uitnodiging van Patrick Vandenberghe kreeg om deel te nemen aan de workshop “Visie en strategie Vlaamse overheidscommunicatie 2014-2020” heb ik mij dan ook meteen kandidaat gesteld.

illustratie door Luc Galoppin, mijn partner in MedeMerkers.
illustratie door Luc Galoppin, mijn partner in MedeMerkers.

Ter voorbereiding van deze workshop schreef ik ook een gastblog op de Toecomst blog. Met dit blog wil de communicatieafdeling van de Vlaamse overheid via crowdsourcing hun strategie tot stand laten komen.

Wanneer ik aan overheidscommunicatie denk, dan vallen mij vooral de vele sensibiliseringscampagnes op. Persoonlijk denk ik dat affiches en folders weinig invloed hebben op het gedrag van mensen. Het is veel straffer om levensechte ervaringen te delen, want daar trekken mensen wel lessen uit. Deze redenering bracht mij bij 2 conclusies:

  • maak de projectmedewerkers zelf verantwoordelijk voor hun communicatie (en begeleid ze hierin)
  • deel ervaringen uit de projectwerking via sociale media en laat hier de medewerkers zelf aan het woord, op hun manier en in hun eigen taal

Mijn volledige gastpost lees je op de Toecomst blog. Op Twitter vatte @sarafrederix het als volgt samen: “Laat de Jos het uitleggen ipv folders uit te delen”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s