Trafiekanalyse #jobhunt: welk social network werkt het best?

Vijf dagen geleden lanceerde ik mijn #jobhunt. Rond 7u30 postte ik éénzelfde bericht op Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn. Bij deze een kleine analyse van welk netwerk nu het meeste trafiek oplevert.

Screen Shot 2014-01-12 at 14.45.47

Eerst en vooral de algemene trafiekcijfers. Ik heb de gewoonte om de links die ik op sociale media post te verkorten met een eigen URL shortener. Zo kan ik zonder de complexiteit van Google Analytics makkelijk opvolgen op welke links er veel geklikt wordt. Dit meet niet alle trafiek, want als iemand na te klikken de link zelf weer deelt dan wordt dit niet meegemeten. Maar het geeft wel een leuk realtime beeld. Nog voor middernacht, minder dan 5 uur nadat ik mijn bericht gepost had, kreeg mijn jobhunt post al 1.000 bezoekers. De dag erna kreeg de verkorte URL nog ongeveer evenveel bezoekers via reshares en retweets, waarna het aantal sterk terugliep. Merk op dat dit allemaal trafiek is via de rechtstreekse verkorte URL.

Screen Shot 2014-01-12 at 14.54.25

 

Wanneer we de Google Analytics cijfers bekijken, zien we dat Twitter de belangrijkste bron van trafiek is. Uiteraard is dit zeer persoonsgebonden: ik heb meer volgers op Twitter dan vriendjes op Facebook, dus het is logisch dat er meer mensen via Twitter komen.

Screen Shot 2014-01-12 at 15.00.20

Even de opsplitsing tussen de grote vier meegeven:

  1. Twitter: 59%
  2. Facebook: 28%
  3. LinkedIn: 8%
  4. Google+: 5%

Het is opvallend dat LinkedIn zo mager scoort. Dit bewijst nog maar eens dat LinkedIn in België vooral als CV databank gebruikt wordt en minder als sociaal netwerk. Google+ scoort laag, maar heeft naast de rechtstreekse trafiek nog een belangrijk SEO effect. Zoals @dailybits aantoonde zorgden de shares op g+ al binnen de eerste uren voor een topplaats op de search naar “kodel jobhunt”. Een beetje valsspelen van Google om de eigen inhoud voorrang te geven, maar je kan er je voordeel maar mee doen. Zeker voor evenementen, waarbij je op korte tijd veel trafiek moet opbouwen, is het interessant om de nodige aandacht aan g+ te geven.

plus

 

Je mag hierbij niet vergeten dat deze website op dat moment nog maar 1 dag live was en dat er nog maar weinig content door Google geïndexeerd was. De website kodel.be is trouwens nog niet voorzien van +1 buttons op elke pagina, iets wat zeker ook kan helpen met de ranking in Google Search.

Advertenties

Vanaf morgen laat ik gedurende een week een klein advertentiebudget van 3x€100 los op zowel Facebook, LinkedIn als Google Adwords. Benieuwd wat daar de resultaten van zullen zijn.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s