Missies, visie, waarden en bullshit

Wie al eens een bedrijfsstrategie mee uitgewerkt heeft kent het vast wel: waarden, visie en missie. Een bedrijf legt zijn waarden vast al leidraad bij alle beslissingen. Vervolgens formuleren we een visie die uitlegt hoe we de toekomst zien. Daarna definiëren we wat wij als bedrijf op lange termijn (+5 jaar) binnen deze visie willen doen. Deze rol die we voor onszelf wegleggen noemen we onze missie. Op basis daarvan worden dan weer strategische beslissingen (3-5 jaar impact) genomen die verder met tactische (1 jaar) en operationele (volgende week) beslissingen geconcretiseerd worden.

graphic_vision_values

Waar het vaak fout loopt is in de vertaalslag naar de medewerkers. Ik ken zelfs bedrijven waar de strategie geheim is! Hoe kan je bedrijf nu de juiste richting uitgaan wanneer de medewerkers niet mogen weten waar we naartoe willen? Het is dan ook maar normaal dat een recente studie aantoont dat onze medewerkers dit allemaal bulshit vinden:

Slechts 42 procent van de werknemers hebben een inzicht in de visie, de missie en waarden van hun onderneming.

Er wordt echter opgemerkt dat daarbij vaak met een beschuldigende vinger wordt gewezen naar het topmanagement, dat onvoldoende met de werknemers zou communiceren.

De beste manier om uw medewerkers te overtuigen is om ze van het prille begin te betrekken bij de totstandkoming van je waarden, visie en missie. Bedrijven zeggen wel dat ze dit doen, maar vaak komt het erop neer dat men in de directiekamer al beslist heeft wat de waarden zijn, waarna er groepssessies georganiseerd worden om die waarden te gaan ‘beleven’. Gênante toestanden, serieus.

Nochtans is het niet moeilijk: het Zappos culture book bewijst dat crowdsourcing niet tot chaos hoeft te leiden. Het is het management dat de controle uit handen moet leren geven. Dat zijn projecten waarbij ik graag zou helpen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s