Een DIY alternatief voor Facebook wedstrijdapplicaties (experiment)

De meeste bedrijven zijn ondertussen bekend met wedstrijden op Facebook. Je lanceert een applicatie, voorziet een vraag en schiftingsvraag en wie er het dichts bij zit die wint. Wie slim is bouwt nog een viraal mechanisme in waardoor je meer kans maakt om te winnen als je je vrienden inschakelt (en nee, ‘de inzending met de meeste likes wint’ mag niet, want dit is verboden door Facebook)

Het nadeel van Facebook als host voor je wedstrijd is dat je een hoop traffiek naar je website mist. Het nadeel van een wedstrijd op je eigen website is dan weer dat het moeilijker is om een goede virale verspreiding te krijgen. Daarom hebben we het volgende mechanisme uitgedacht:

  • op de website staat een deelnemingsformulier met vraag en schiftingsvraag
  • op de bevestigingspagina staat een call to action: deel deze link op Facebook om een extra prijs te winnen
  • hoe meer de link geklikt wordt, hoe meer kans je maakt op de extra prijs

Hier zie je dit experiment aan het werk: http://www.lampiris.be/nl/couleur-cafe

image

Het mechanisme werkt bovendien zonder custom code te moeten schrijven. Het formulier is gemaakt in een standaardmodule van Drupal. Deze module maakt het mogelijk om ingevulde veldjes te gebruiken in de HTML van de bevestigingspagina. Vervolgens plaatsen we in de bevestigingspagina een Facebook share link, met in deze link een url encoded versie van de link naar de wedstrijd op onze site. In deze link naar de wedstrijd op onze site zit het geheim van deze techniek: we versleutelen er het e-mail adres van de deelnemer in als UTM content parameter voor Google. Zo kunnen we in Google Analytics perfect opvolgen welke mensen de link gedeeld hebben en hoeveel mensen op deze persoonlijke link geklikt hebben.

Deze techniek laat je toe om met Drupal + forms + Google Analytics een geavanceerde wedstrijdformule op te zetten die goed is voor de SEO van je website én die een viraal karakter vertoont via Facebook.

De eerste resultaten zijn bemoedigend: na dag 1 werd de wedstrijd al 300 keer gedeeld en kwamen er 3.000 mensen op de wedstrijdpagina.

Wat denken jullie van dit mechanisme: beter of slechter dan een Facebook applicatie?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s